12-12-2011 mag 5 /

article/

Red Dead Recursion

Abstract: 

Utrecht. 2010. De laatste dagen van serious/game/play. Als wetenschappers, journalisten en verkopers de complexe game Red Dead Redemption beoordelen vanuit traditionele ontologische presupposities, ziet de voormalige outlaw Tom van de Wetering zich genoodzaakt zijn pen weer op te pakken om af te rekenen met de gamerecensenten die hij ooit tot zijn vrienden rekende. Een zoektocht naar antwoorden met als belangrijkste vraag: "hoe kunnen we aan de hand van recursie in Red Dead Redemption het begrip spel ontdoen van zijn traditionele titelconnotatie?".

In Red Dead Recursion onderneem je een ambitieuze maar onbevreesde poging om een nieuw paradigma open te breken. In deze epische overlevingsstrijd tussen de ivoren torens van het Europese Westen en Amerika, probeer je als spelende lezer niet alleen je tegenstanders te begraven, maar ook je eigen problematische presupposities uit het verleden.

De wereld van Red Dead Recursion verken je aan de hand van levels, die geïntegreerd zijn in een viertal hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk start je het spel door een schijf met data uit de praktijk van gamers,  gamejournalisten en gameonderzoekers in te voeren. Je doorloopt de tutorial waarin je kennismaakt met de verschillende modi waarin je games kunt beoordelen en bereidt je voor op een episch gevecht met de traditionele ‘titelschaal’: een ontoereikende modus waarin veel gamers, journalisten en wetenschappers games bespreken, beoordelen en analyseren.

In hoofdstuk twee kom je in het bezit van een speciaal methodologisch wapen, door in verschillende quests de concepten recursie en schaal binnen een breder gamewetenschappelijk speelveld te plaatsen. In hoofdstuk drie leer je dit nog incomplete wapen, dat je in staat stelt onderscheid te maken tussen verschillende subgames in games, gebruiken aan de hand van een minicasus: de complexe sandboxgame Red Dead Redemption.

Met het bereiken van hoofdstuk vier heb je Red Dead Recursion uitgespeeld. Op het scherm verschijnen de cumulatieve statistieken van het spelverloop, je plaats op de academische leaderboards, een vooruitblik op speluitbreidingen en tot slot een lijst met credits om eer te doen aan degenen die het met vooroordelen beveiligde fort van de titelschaal aan het wankelen hebben gebracht. Speel de rol van spelende mens in Red Dead Recursion: het spel dat nergens begint en nooit zal eindigen.

Over de auteur

Alumnus Tom van de Wetering is een ware Nieuwe Media en Digitale Cultuur-veteraan. Behalve dat hij in het verleden al menig bijdrage heeft geleverd aan deze website, is hij bekend als de oprichter van het symposium Media van Morgen. Momenteel is hij projectmanager bij SETUP waar hij onder meer events organiseert. Studenten kennen hem daarnaast ook als docent van het Practicum Nieuwe Media. Zijn verslag van zijn dappere strijd met wetenschappers en journalisten leverde hij eerder in bij de MA-cursus Serious / Game / Play in 2010.