01-02-2011 mag 2 /
Editorial #02

article/

Editorial #02

Abstract:
In deze tweede editie van het online magazine, richten we ons op de rol die nieuwe media spelen in de digitale visuele cultuur. We hebben bewust voor dit brede thema gekozen, onder andere om een diversiteit aan onderwerpen te kunnen aansnijden. De artikelen weerspiegelen de reikwijdte van de masteropleiding, en geven inzicht in de dominante opvattingen in het digitaal visuele discours.
10-02-2011 mag 2 /
You direct: participatie video

article/

You direct: participatie video

Abstract:
Recentelijk kopte de website van het Financieel Dagblad; “Gronings bedrijf sleept YouTube als partner binnen met 3D-beelden”. Het betreft het bedrijf yellowBird (yB) en het nieuws is dat de technologie van dit bedrijf sinds kort ook op Google’s online video platform te bewonderen is, zie bijvoorbeeld deze campage voor een chipsmerk. De term “3D” is inmiddels een geladen term die een bepa...
01-02-2011 mag 2 /

article/

Visuele Cultuur: Illusionaire Cultuur?

Abstract:
Een goochelaar biedt meer dan alleen zijn trucs, en een animatiefilm meer dan slechts een verhaal. In zijn recensie van de animatiefilm "L'Illusioniste" analyseert Dongwei Su de omgang met 'nieuwe' technologieën vanuit mediawetenschappelijk perspectief en verklaart hij de film als onderdeel van een zich continu veranderende beeldcultuur.
01-02-2011 mag 2 /
Trending Topics – Trends binnen de digitale visuele cultuur

article/

Trending Topics binnen de digitale visuele cultuur

by: Karlijn
Abstract:
De Mastercursus "Get Real!" onderzoekt de rol van computer gegenereerde beelden en digitale visuele artefacten in de hedendaagse visuele cultuur. Karlijn Spoor geeft een overzicht van de trending topics in de vijf beste papers van het vak.
01-02-2011 mag 2 /
Algorithmic Video Art: an internship report

article/

Algorithmic Video Art: an internship report

Abstract:
New media are continuously subjected to debates centering on their legitimacy as (independent) art form. Especially the fusion of art and science makes this question very delicate in the field of computer graphics. In her internship report, Anna Sonnemans describes the evolution of graphical computer art, the hybridization of art and science, and the role of the algorithm in computer art.
19-11-2010 mag 2 /

article/

Re-animation Found Footage: scrapbooken als subversieve kunstvorm

Abstract:
Tijdens het Holland Animation Film Festival heeft NEWMEDIA_studies een aantal studenten op pad gestuurd. Robbert Schep geeft in dit artikel zijn visie op de lezing van Edwin Carels "Re-animation : found footage".
15-02-2011 mag 2 /
The future computer is a face

article/

The future computer is a face

Abstract:
Interacting with computers has become so common that nobody seems to realize how big the gap between computers and humans is. The future computer is likely to be a virtual face that interacts with humans through verbal and non-verbal expressions. Researchers at the Tilburg center for Cognition and Communication (TiCC) teamed up to develop the next generation of software for recognizing nonverbal e...
01-02-2011 mag 2 /
The Process Layer

article/

The Process Layer

Keywords: 
Abstract:
Waar het maakproces van schilderijen automatisch wordt opgeslagen in het palimpsest van het schilderij, moeten we ons afvragen of hetzelfde geldt voor het maakproces van een digitaal kunstwerk. Tom van de Wetering onderzoekt deze vraag door dieper in te gaan op de Layers-functionaliteit van het schilderprogramma Photoshop.