28-11-2012

article/

Case: Steunjeboekwinkel op twitter

Abstract: 

Stel je voor dat je over een paar jaar Sint- en Kerstcadeau’s alleen nog via internet kunt bestellen. Blogger Pieter Offermans(@StoriesGuy) bestelt regelmatig boeken online, maar het lijkt hem vreselijk als lokale boekwinkels zo verdwijnen. Zaterdag startte hij Twitteractie #steunjeboekwinkel. Steeds meer mensen helpen mee, door bijvoorbeeld een domeinnaam voor hem te registreren.

Binnen een dag betuigden 400 mensen hun steun door de hashtag te gebruiken, waaronder bekende twitteraars als Ronald Giphart en Dolf Jansen. Met de actie vraagt Offermans iedereen om tijdens de feestdagen boeken te kopen bij een lokale boekwinkel.
 
#Steunjeboekwinkel is een kleinschalige Nederlandse equivalent van de Amerikaanse #buylocal actie. Die campagne begon afgelopen vrijdag en maakt Amerikanen er een week lang van bewust dat het belangrijk is voor de lokale economie om kleine ondernemers te steunen.
 
Uit onderzoek blijkt dat kleine ondernemers het steeds zwaarder krijgen. Het NOS besteedde hier vrijdagavond een item aan. Volgens de nieuwszender hebben kleine speelgoedwinkels een kwart minder omzet dan vier jaar geleden. Dat komt door de economische crisis, maar ook doordat speelgoed en boeken steeds vaker bij grote ketens als Albert Heijn en V&D te koop zijn en door de populariteit van webwinkels.
 
Is het ook niet heel handig om boeken via internet te kopen? Offermans: 'Webwinkels zijn snel, maar ze bieden niet de voordelen van de boekwinkel. Het gaat niet alleen om het aanschaffen van het boek, maar om de sfeer in zo'n winkel. En de persoonlijke aandacht. De grote onlineketens gaan niet met je in gesprek over wat je boeit en ze geven je ook geen op maat gesneden advies. Vooral dat laatste waarderen mensen. Ik werk zelf als zelfstandig verhalencoach, dat wil zeggen dat mensen mij consulteren welke van die talloze boeken die er zijn ze het beste kunnen lezen. Het zou me niet verbazen dat in de toekomst deskundig advies van een professional belangrijker wordt dan de snelle toegang die webwinkels bieden.'
 
Hoe kwam je op het idee om de actie te starten?
'Ik kom graag in boekwinkels. Ik kan er rustig rondneuzen en vind het ook prettig om een praatje te maken met de boekverkoper over de onderwerpen die me boeien. Vaak weet die dan een mooi boek uit een stapel te halen dat me echt raakt. De afgelopen jaren bleef ik nog wel naar boekwinkels gaan om inspiratie op te doen, maar boeken kopen deed ik er steeds minder. Als de boekhandel even iets niet op voorraad had, zei ik: geeft niks, ik bestel het wel online. Dom natuurlijk. Je maakt gebruik van de voordelen die de boekwinkel biedt, maar geeft vervolgens je geld uit bij de online concurrent. Ik ben niet de enige, veel mensen doen dat. Met het gevolg dat de boekwinkels uit het straatbeeld verdwijnen. Toen ik dit jaar sinterklaascadeautjes ging kopen, dacht ik: dit jaar kies ik bewust voor mijn lokale boekwinkel. En ik hoopte dat meer mensen dat zouden doen. Dat is gelukkig gebeurd.'

Had je verwacht dat het zo'n succes zou zijn op twitter?
'Nee. Ik stond zaterdagochtend op, kroop in mijn pyama achter de laptop en tikte een stukje waarin ik aankondigde mijn lokale boekwinkel te steunen. Toen ik de laatste regel tikte, dacht ik: zou het niet mooi zijn als een paar mensen op Twitter dit ook zouden doen? Daarom verzon ik de hashtag #steunjeboekwinkel. Ik had echt niet gedacht dat het binnen een paar uur zo'n succes zou zijn, en dat zelfs BN'ers als Ronald Giphart en Dolf Jansen erover zouden twitteren. Steeds meer twitteraars helpen mee door te retweeten, artikelen te schrijven en @baliesboys registreerde een domeinnaam voor de actie.'

Verwacht je dat jouw twitteractie een verschil gaat maken voor de boekenverkopers?
'Ik hoorde dat inmiddels een paar duizend mensen op de hoogte zijn van #steunjeboekwinkel. Een hoop mensen geven aan dat ze sowieso van plan waren bij de boekwinkel te kopen; een aantal twijfelaars zijn dankzij de actie over de streep gehaald. Ik hoop dat dat er steeds meer worden.'

Ben je van plan nog meer te ondernemen om boekenverkopers te helpen?
'De actie #steunjeboekwinkel loopt net, ik heb nog geen concrete plannen voor vervolgacties. Maar ik ga graag in gesprek met boekverkopers en boekliefhebbers om te kijken wat we nog meer kunnen doen.'
 
Tweets over "#steunjeboekwinkel"
Website Steunjeboekwinkel.nl